SØKE OM PLASS, FAKTURA, BETALING

Hvordan søker man AKS-plass og er det en frist for skolestartere?

Foresatte søker AKS-plass for barnet sitt via foreldreportalen. Her legger dere inn informasjon om dere og barnet samt ønsket plasstype. AKS-leder registrerer søknaden og sender dere tilbud om plass som må bekreftes innen 10 dager. Om dere mener at dere har krav på redusert oppholdspris må dere gi beskjed til AKS-leder om det, dette blir ikke sjekket automatisk. AKS har ikke søknadsfrist som ved barnehageopptak, dere kan søke fortløpende, men vi ber om at dere søker innen mai, senest tidlig juni om dere ønsker plass for skolestartereren deres i oppstartsukene i august.

Hva er forskjellen mellom gratis kjernetid og gratis kjernetid med heldagsplass?

Gratis kjernetid: 12 timer opphold per uke om ettermiddagen, ikke opphold om morgen. Kun to dager opphold per uke i ferie, ingen mulighet til å kjøpe ekstradager.

Gratis kjernetid med heldagsplass: ubegrenset opphold innen åpningstidene, både om morgen og om ettermiddagen. Alle dager i ferieukene.

Dere vurderer selv om dere trenger for eksempel morgenFRIO, da er gratis kjernetid ikke aktuelt. Det samme gjelder med full tilbud i ferieuker eller om dere har behov for fulle dager i hverdagen. Om dere er fleksible i ferietiden, ikke trenger fulle dager i hverdagen og ikke har behov for morgenFRIO så er gratis kjernetid en god løsning. Det er alltid mulig å "oppgradere" fra gratis kjernetid til heldagsplass, men det er kun mulig å "nedgradere" fra heldagsplass til gratis kjernetid i løpet av året. Datoen er da 1.1. og 1.8. og dere må innberegne en måneds oppsigelsestid fra hver 1./md., dvs. om dere ønsker å gå ned til 1.1. må søknaden om det være levert inn senest 30.11.

Hvorfor bør vi velge gratis kjernetid med heltidsplass?

Barnet kan være på FRIO både før og etter skolen og kan bruke tiden ubegrenset innenfor åpningstidene våre. Med gratis kjernetid kan barnet ikke være på morgenFRIO og dere må følge med for å ikke overskride 12 timer i uken om ettermiddagen. I ferieukene kan barnet være på FRIO to dager per uke når dere har gratis kjernetid.

Med gratis kjernetid får man en heltidsplass til veldig redusert pris sammenlignet med "vanlig" heltidsplass.

Vi har søkt plass for skolestarteren vår, men i prosessen fikk vi bare velge mellom "heltidsplass" og "halvtidsplass". Hvorfor står det ikke "gratis kjernetid" eller "gratis kjernetid med heltidsplass"? Må vi søke om det på en annen måte?

Nei, dere søker helt vanlig via foreldreportalen, men systemet har dessverre ikke de valgmulighetene enda. Om dere som førsteklasseforeldre søker "halvtidsplass" blir barnet av AKS-lederen plassert på "gratis kjernetid", det samme med "heltidsplass" og "gratis kjernetid med heltidsplass".

Hvem tar jeg kontakt med når jeg har fakturaspørsmål eller spørsmål rundt forandring av oppholdstid, betaling, etc.?

Det er AKS-lederen, Friederike Hundhausen som har ansvar for dette. Dere kan ta kontakt med henne under 968 00 440 eller sende e-post. AKS-lederen har kontor ved siden av hoved-resepsjon og er på skolen alle dager.

Hvem har krav på redusert oppholdsbetaling og hvordan søker man om det?

Aktivitetsskolen har gradert oppholdsbetaling basert på husholdningens samlede inntekt per år før skatt. Om dere usikre om dere har krav på redusert oppholdsbetaling kan dere sjekker dette her

På denne siden finner dere også egenerklæringsskjema og forklaring om dokumentasjon som skal sendes inn. Dokumentasjon sendes til AKS-leder og kan gjerne sendes som e-post. Vær oppmerksom at det gjelder ikke tilbakevirkende, dere får kun redusert oppholdsbetaling fra den måneden etter dere har levert inn dokumentasjon.

NB! Man må søke hvert skoleår om redusert oppholdsbetaling, dvs. ny dokumentasjon sendes inn hver juni. Om det er en forandring i inntektene er dere forpliktet til å informere om det så snart som mulig.

Vi har lyst til å forandre oppholdstiden på FRIO til barnet vårt, finnes det noen regler for det og hvordan gjør vi det?

Ja. Om dere vil forandre fra halvtidsplass eller gratis kjernetid og "oppgradere" til heltidsplass eller gratis kjernetid med heltidsplass går det uten problemer i hele skoleåret.

Om dere likevel vil "nedgradere" fra heltidsplass eller heltidsplass med gratis kjernetid til halvtidsplass eller gratis kjernetid går dette dessverre kun to ganger i året til 1.1. eller 1.8. Her må dere være bevisst på at dette må skje en måned i forkant, dvs. søknaden må ha blitt sendt inn senest 1.12. eller 1.7. for at forandringen skjer.

Forandring av oppholdstids søkes om via foreldreportalen på hjemmesiden vår.