OPPSTARTSUKENE OG FØRSTE DAGER PÅ FRIO

Får foresatte være med den første dagen?

Dette er opp til foresatte, men vi oppfordrer alle til å la barna bli kjent med oss på egenhånd. Vi vet at den første dagen kan være vanskelig for store og små, men ting pleier å roe seg ned veldig fort etter mamma eller pappa har gått. Første gang du går for dagen, snakk i hvert fall med en voksen sånn at vi vet hvem du er og kan svare barnet om det spør hvor du er og når du er tilbake.

Finnes det noen regler på FRIO, hva er lov, hva er ikke lov?

FRIO virker for mange barn og foresatte forvirrende fri sammenlignet med barnehagen de første dagene, men vi har mange regler som vi øver sammen med barna slik at de (og vi) er trygge!

Ute i skolegården: ikke løp fra skolegården! Vi har ikke port, det synes noen barn er merkelig, men de forstår som regel veldig fort at de er blitt så store nå at man ikke bare går ut av skolegården – selv om det ikke er port.

Lille FRIO-huset og opphold i skolebygning om ettermiddagen: I FRIO-tiden er vi på Lille FRIO, om barn må hente noe på skolen må de si ifra til en voksen som evt. også tar følge inn i bygningen. Det samme gjelder for så vidt også Store FRIO, Midi FRIO bruker uansett trinnets klasse- og grupperom.

Aktiviteter: Barna velger selv hva de har lyst til å gjøre om ettermiddagen, så om de vil være på tegnerom hele ettermiddagen eller ute og sparke fotball i fotballbingen bestemmer de selv. Eneste unntak er gymsal – om den er full så må barnet vente fram til det er nok plass.

Hvordan vi er med hverandre: på Ila og FRIO snakker vi hyggelig med hverandre og inkluderer alle i lek som har lyst til å være med.

I gangen og i trappehuset: Det er ikke lov å løpe i gangene og i trappehuset, her går vi : )

Smartklokker og mobiltelefoner: Både på skolen og FRIO er mobiltelefoner og smartklokker ikke tillatt og bør ligge avslått i sekken. All kommunikasjon med foresatte under skoledagen skjer gjennom de voksne på skolen og FRIO. Kontaktinfo finner dere her.

Når skal vi hente i oppstartsukene?

I de første augustukene har vi planlagte aktiviteter frem til kl. 14:00. Vi foreslår at barna får lov til å være med på disse aktivitetene da de er ment for å la barna bli kjent med hverandre, oss og skolen. FRIO stenger 16:30 hver dag, men vi anbefaler at dere henter før dette så dagene ikke blir så lange i starten.

Hvilken klasse skal barnet mitt gå i?

Klassesammensetningen blir ikke kunngjort før første skoledag og gruppene på FRIO har derfor ingen sammenheng med senere klassesammensetning.

Hvordan deles barna inn i grupper de første ukene på FRIO?

Vi deler barna inn først etter oppstartdato, deretter forsøker vi å lage grupper med like mange jenter som gutter. Vi ser også på hvilken barnehager barna kommer fra så de har noen de kjenner på gruppa.

Hvordan kontakter vi dere?

Baseleder har alltid på seg basetelefonen. Basetelefonen kan ringes hvis det er noe viktig. Men husk at i FRIO-tiden er baseleder med barn og ikke alltid tilgjengelig. I skoletiden kontakt baseleder helst i kontortiden kl. 10:30-12:30. Hvis det er beskjeder angående henting/gå-hjem-tider legges de inn i vårt digitale kryssesystem Daglig Dialog via foreldreappen IST HOME.

Hvordan har dere oversikt over barna?

På Lille-FRIO er vi flere voksne og en baseleder. Vi fordeler oss i alle tre etasjer, samt ute og i gymsal og kommuniserer til enhver tid via Walkie-talkie. Vi har dessuten en uteansvarlig som er alltid ute og har oversikt på hvor barna er ute. På denne måten har vi alltid kontroll over hvor barna er. Vi har også krysselister der dere krysser barna ut når dere henter. Hvis du ikke finner barnet ditt når du henter så gi beskjed til en av oss så tar det ikke lang tid før vi har lokalisert barnet.

Skal barna ha med matpakke?

I de første ukene der barna bare er på FRIO skal de ha med en matpakke og så får de servert et måltid av oss (se meny på FRIO sin hjemmeside). I vanlige skoleuker får de varm mat av oss i klasserommet etter undervisningsslutt. Denne maten serveres i barna sine egne (forhåpentligvis tomme) matbokser.

Må barna har skiftetøy?

Vi ønsker at barna selv har skiftetøy og innesko hos oss. Skiftetøy blir hengt opp i grønne poser på barnas plass med navn på slik at vi vet hvem som sier hva. Det betyr at barna ha to sett skiftetøy på skolen, men på Lille-FRIO har vi også et utvalg lånetøy som er tilgjengelig hvis uhell skjer og skiftetøy har blitt glemt. Dette skal da vaskes og returneres til oss.

Vi har gratis kjernetid, men ønsker likevel at barnet vårt skal være flest mulig dager på FRIO under oppstartsukene. Siden man kun ha krav på to dager i ferieukene, hva gjør vi?

Vi på FRIO synes at de første ukene er såpass viktige for å trygge barna før skolestart at vi har valgt å ikke tenke over hvem som har gratis kjernetid og hvem som har heltidsplass akkurat i disse ukene. Vi tar imot alle barn alle dager.

Må jeg melde min skolestarter på ferieFRIO siden det ligger påmeldingsskjema for 1. trinn på hjemmesiden deres?

Påmeldingsskjema som ligger på hjemmesiden er for 1. trinn i nåværende skoleåret, som er 2. trinn til høsten. Dere som har skolestarter til høsten trenger ikke melde på til ferieopphold. Ved å søke plass til august har dere allerede meldt på barnet deres for de første ukene (f.eks. søkt om plass fra mandag 1.8., da har dere plass fra denne dagen). Vi tar i mot førsteklassingene alltid mandager i oppstartsukene, så husk å sjekke søknadsdatoen. Ellers ikke noe mer å tenke på!