TIEY foregår på 1.–2.trinn.
TIEY er en modell som har fire "byggesteiner":
- Stasjonsundervisning med veiledet lesing
- Tilrettelegging og tett oppfølging av elever som ikke har oppnådd forventet faglig utvikling i leseopplæringen
- Samarbeid med hjemmet og foreldredeltakelse
- Kontinuerlig faglig oppdatering av lærere
Lærerstyrt stasjon - selve nøkkelen i opplegget
På den lærerstyrte stasjonen foregår veiledning av elevene i forhold lesing, skriving eller regning. Elevene blir satt sammen etter blant annet leseutviklingsnivå i dynamiske grupper. Her er det fokus på hensiktsmessige lesestrategier og læringsstrategier. Elevene får tett oppfølging, og læreren har gode muligheter til å kartlegge elevenes ferdigheter. Hver elev blir sett og hørt samtidig som læreren får et meget godt inntrykk av hvor hver enkelt elev står i sin faglige utvikling.
På de andre stasjonene jobber elevene selvstendig eller de får hjelp av hverandre. Ila skole prøver dette skoleåret ut modellen med en ekstra voksen i alle TIEY-timer.
På resten av stasjonene gis kun oppgaver elevene mestrer på egen hånd, og er modellert og gjennomgått på forhånd. Det går en rød tråd i forhold til oppgavenes mål. Noen oppgaver har som mål å gi elevene ytterligere trening og automatisering.