Elevers taler på 17. mai

17. mai tog Slottet flagg

Ebbas tale:

Hei, alle sammen!  For ca. 200 år siden ble grunnloven vedtatt. Vi er heldige som lever i et land der alle har lik stemmerett, og at vi blir tatt vare på fra dagen vi blir født til dagen vi dør. Men vi har det med noen rare tradisjoner. Som dette med barnetoget: Hvem fant på at barn skal gå opp til 4 timer i sterk i stekende sol? Men det er et pent syn.

Garmans tale:

Kjære medelever, lærere, familier og andre som har funnet veien hit til Ila.

Gratulerer med dagen! I dag flagger vi med rødt, hvitt og blått, vi spiser pølser og is, og gatene fylles av barnetog og glade mennesker. Men midt i all denne festen og moroa, har dere noen gang stoppet opp og tenkt: "Hva er det vi egentlig feirer?"

17. mai er ikke bare Norges bursdag, men en feiring av noe mye større, noe som har formet landet vårt fra 1814 og helt til i dag. På denne dagen, for mange år siden, ble Norges Grunnlov underskrevet i Eidsvoll, og det markerte begynnelsen på Norge som et eget land. Men hva betyr det for oss nå? Er Grunnloven bare et gammelt dokument som vi lærer om på skolen?

Grunnloven er levende og viktig, for den gir oss rettigheter som vi bruker hver eneste dag. Den sikrer oss ytringsfrihet – retten til å si hva vi mener og tro på det vi vil. Den beskytter vår rett til å velge hvem som skal bestemme over landet vårt. Og den sørger for at alle, uansett hvem de er eller hvor de kommer fra, har like muligheter.

Tenk på at når dere stemmer i timen om hva dere skal gjøre i gymmen, så bruker dere en rett mange mennesker i verden bare kan drømme om. Kanskje du går på ungdomsskolen og du har valget mellom tysk, spansk og fransk – friheten til å velge små ting i hverdagen, det er også en del av det Grunnloven gir oss.

Så i dag, mens vi feirer, la oss huske på at vi ikke bare feirer en historisk dag, men også de frihetene og rettighetene som gjør livene våre bedre hver eneste dag. Vi feirer også felleskapet og mangfoldet vi er en del av. La oss være takknemlige for vår fortid, feire vår nåtid og se frem mot en enda bedre fremtid for alle i Norge.

Gratulerer med dagen!